• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Är tiden inne för ett samlingslån eller fortsätta ökenvandringen?

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Hej alla trogna forumbesökare!

Jag vill egentligen bolla lite med er som tror ni kan tillföra något till tråden. Kanske sitter du på färsk erfarenhet från nytaget samlingslån i dessa tider (allmänt mer restriktiv kredit/långivning + ränteläget).

Jag har, tack vare forumet, lärt mig oerhört mycket matnyttigt senaste två åren. Jag går och funderar på om det nu är läge att söka ett samlingslån för att släcka ett lån med hög ränta, en kredit (48/50k) plus en kredit utanför UC på 25/27k.

min situation nuvarande situation:

Totalbelopp - ränta - månatlig inbetalning
Blanco
Remember 478k - 10% - 6000kr
Marginalen 133k - 15% - 2500kr
Bank of Nor. - 350k - 11,70% 4700kr

Kredit
Northmill 48/50k - ~25% - 1500kr

utanför UC 25/27k - ~30% - 2000kr

totalt 1msek

Deklarerat 2023, 550000kr
2022, 530000kr
Inkomst idag 52000kr (mots. 624000kr)

underskott 145000kr

Uc 2 ff, september och januari.
Kreditbetyg 2,5

jag förstår så mycket att jag nog behöver ha lite tur för att få ett samlingslån med dräglig ränta på ca 190-200k med dessa förutsättningar. Jag tänker att jag har kvar de två största lånen tills vidare.
Jag tvivlar på att betyget trillar ner särskilt mycket utan att amortera ner den synliga krediten, förutom att vänta ut ff. Jag har haft en plan att söka lån när den andra ff trillar bort i början på september. Om… OM RB sänker styrräntan 25 punkter eller mer nu i augusti och samtidigt fortsätter signalera att fler är på g, då finns en möjlighet att bankerna börjar se framtiden med större tillförsikt. Jag kan tyvärr inte amortera nämnvärt för att komma ner i nyttjandegrad på krediten som säkerligen utgör ett sänke.

Kan eventuellt extra amortera denna månaden så jag kommer ner till 80-85% på krediten. Bankerna kanske ändå ser skeptiskt på att man plötsligt markant får ner nyttjandegraden inför ansökan.
Tacksam för er hjälp!

Sök via lendo, inte enskild bank. Du har stor skuld och i dessa tider är det mycket tuffare än tidigare att bli beviljad men tror ändå att det finns en liten chans att du kan få ett samlingslån för att slå ihop dom mindre lånen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Blancolån för halv miljon känns onödigare.

Hur kan man tillåta det ens i Swe?
Likt många andra har jag löst svåra situationer med dåliga (lånade) medel, tagit förhastade beslut vars konsekvenser jag kommer leva med i många år. Viktigast är vad vi fattar för beslut framöver och inte gräver i det förflutna, iafall efter att vi dragit lärdomar och insikter av det förgångna.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Sök via lendo, inte enskild bank. Du har stor skuld och i dessa tider är det mycket tuffare än tidigare att bli beviljad men tror ändå att det finns en liten chans att du kan få ett samlingslån för att slå ihop dom mindre lånen.
Tack för svar, jag lutar också mer mot en bredare ansökan framöver. Kvarstår dock om jag ska vänta till januari eller ansöka i september med 1ff hos Uc. Får räkna och planera privatekonomin i veckorna och samtidigt bevaka makro, där det kan hända en del kommande månad.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Tack för svar, jag lutar också mer mot en bredare ansökan framöver. Kvarstår dock om jag ska vänta till januari eller ansöka i september med 1ff hos Uc. Får räkna och planera privatekonomin i veckorna och samtidigt bevaka makro, där det kan hända en del kommande månad.
Jag tror helt ärligt inte att 1-3 uc gör någon skillnad. Tror inte alls att du får bättre ränta med 0 uc än du får med 1,2 uc.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Jag tror helt ärligt inte att 1-3 uc gör någon skillnad. Tror inte alls att du får bättre ränta med 0 uc än du får med 1,2 uc.
Mm det kan nog råda lite olika meningar kring det. Dock håller jag nog med om i mitt fall, eftersom jag är högt belånad kan det ha marginell inverkan på bedömning då bankerna kanske ser mer på den totala skuldbördan samt förändringar av skuldbördan senaste tolv månaderna… tänker åtminstone invänta räntebesked/en och en ff som trillar bort i september.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Mm det kan nog råda lite olika meningar kring det. Dock håller jag nog med om i mitt fall, eftersom jag är högt belånad kan det ha marginell inverkan på bedömning då bankerna kanske ser mer på den totala skuldbördan samt förändringar av skuldbördan senaste tolv månaderna… tänker åtminstone invänta räntebesked/en och en ff som trillar bort i september.
Jag testade en ansökan på 400 k. 5 förfrågningar, 2,7 i betyg.
inkomst: 420, lån 692000 kr. Fick bara smålån
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Att hon blev erbjuden mindre lån än hon sökt.

Uppenbarligen vill bankerna inte ta för mycket risk.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Ja, men lite mer info skulle uppskatas, vilken summa, vilken långivare, ränta ?
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Det blev bara Brixo o loanstep. Typ 30 k om jag inte minns fel. Känns som att man kanske har större chans vid personliga bankmöten eller kanske collectors hemsida
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp